
Batı Karadeniz Bölgesi’nde Bölgesel Kalkınmaya Yönelik Kamp ve Karavan Turizmi Derecelendirmesi ve Dijital Rehber
Proje Durumu: Devam Ediyor
Proje Yürütücüsü: Prof. Dr. Sevgi ÖZTÜRK
Proje Kodu: KÜ-İHT/2023-01
Proje Bütçesi: 367.099,62 TL
Proje Başlama Tarihi: 08.11.2023
Proje Süresi: 24 Ay
Destekleyen Kurum ve Kuruluşlar:
Bartın Orman Bölge Müdürlüğü
Karabük Orman Bölge Müdürlüğü
Kastamonu Orman Bölge Müdürlüğü
Sinop Orman Bölge Müdürlüğü
Günümüzde kentleşme ve nüfus artışı sonucunda, kişi başına düşen yeşil alan miktarı azalmakta ve bu durum kentsel yaşam kalitesi düzeyini önemli oranda düşürmekte, kent içerisinde ve yakın çevresinde bulunan doğal açık-yeşil alanlara ihtiyacının artmasına neden olmaktadır. Aynı zamanda küresel ölçekte yaşanan pandemi süreci de doğal alanların hem kentsel alanlar hem de insan yaşantısındaki önemini göstermiştir. Günümüzde değişen yaşam tarzları sonucunda insanlar artık doğa ile iç içe olabildikleri alanlarda vakit geçirmeyi tercih etmektedir. Bu kapsamda alternatif turizm alanları, piknik, trekking, bisiklet, ekolojik tur, balık tutma gibi birçok rekreasyon olanaklarına sahip olduğundan insanlara psikolojik ve fiziksel açıdan fayda sağladığından ön plana çıkmaktadır. Bu alanların başında ise kamp/karavan turizmi gelmektedir. Kamp/karavan turizmi, doğayla uyumlu, olumsuz özelliklerin minimumda tutulmaya çalışıldığı sürdürülebilir turizm anlayışının bir uzantısı olarak kabul edilmektedir. Tabiat temelli alternatif turizm faaliyetleri, insanlara ve kentlere önemli faydalar sağlayarak sürdürülebilirliğe de katkıda bulunmaktadır. Kentsel gelişme ve kalkınmanın önemli adımlardan birisi de turizmdir. Ziyaretçiler kentsel stres faktörlerindeki artış nedeniyle doğaya dayalı birçok destinasyona talep göstermektedir. Fakat turizm destinasyonlarının rekabet edebilmesi için çekici olmanın yanında turizm yönetiminde etkili bir planlamaya ve benzer rakiplerinden daha yaygın bir pazarlama ağına sahip olmalıdır.
Korunan alanları ve doğaya dayalı destinasyonları desteklemek için bilgi teknolojilerinin aktif olarak kullanıldığı dijital pazarlama ile bütüncül ve yenilikçi araçlara ihtiyaç duyulmaktadır. Coğrafi bilgi sistemleri temelli bütüncül envanter çalışmalarının yapılması, potansiyellerin, eksikliklerin ve bölge kaynaklarının tespiti, sürdürülebilir bir yaklaşımla geliştirilmesi ve hedeflenen ziyaretçi kitlesine tanıtılması için temel ve vazgeçilmez bir gereksinimdir. Araştırmada, Batı Karadeniz Bölgesi’nde Kastamonu ve Sinop illerinde, alternatif turizm alanlarının etkili yönetimini teşvik etmek ve bölgesel kalkınmadaki rolünü güçlendirmek hedefiyle kamp/karavan turizmi alanlarının görsel envanterinin oluşturulması, potansiyellerinin ve eksikliklerinin belirlenerek karşılaştırmalı bir analizinin sunulması ve elde edilen analiz ve değerlendirmelerin dijital bir rehber ile doğal ve kültürel zenginliklerin tanıtımını artırmak amaçlanmaktadır. Çalışma kapsamında Batı Karadeniz Bölgesi’nde kamp turizmi alanları tespit edilecektir. Bu kamp alanları, Global Positioning System (GPS) aleti yardımıyla WGS1984 Coğrafi Koordinat Sistemi Universal Transverse Mercator (UTM) projeksiyonuna göre X, Y değerleri kaydedilecek olup daha sonra oluşturulması planlanan haritalar üzerine noktasal veri olarak işlenecektir. Belirlenen kamp turizmi alanlarının potansiyelleri ve eksikliklerini belirlemeye yönelik saha çalışması yapılacaktır.
Karşılaştırmalı analiz sonucunda, bölgedeki kamp ve karavan alanlarının tanıtıldığı, cep telefonu ile uyumlu bir aplikasyon ve WEB sitesi tasarlanacaktır. Bu aplikasyon içerisinde proje kapsamında geliştirilen ölçütlerden yola çıkılarak “yetersiz/gelişmekte/mükemmel” şeklinde puanlandırılacaktır. Ayrıca alanların özellikleri tanımlanarak alternatifler arasında seçim olanağı sunabilen filtreler oluşturulacaktır. Örneğin, bireysel karavan alanı olan/olmayan, bungalov barındıran/barındırmayan, çadır kiralama seçeneği olan/olmayan ziyaretçilerin taleplerine göre alanı seçmeleri kolaylaşacaktır. Alanı belirlediklerinde, aplikasyon veya WEB sitesi üzerinden işletmenin iletişim bilgilerine erişme imkânı sağlanacaktır. Ayrıca alana erişmek için alternatif ulaşım seçenekleri oluşturulacaktır. Bu sayede, günümüzde yoğun olarak kullanılan internet ağı ve cep telefonu aplikasyonları aracılığıyla Batı Karadeniz Bölgesi’nin kamp turizmi alanlarının dijital bir rehber ile tanıtılması ve derecelendirilmesi sağlanacaktır. Proje kapsamında, Batı Karadeniz Bölgesi’nin alternatif turizm değerleri anlamında önemi bir kez daha ortaya konarak etkili ve uzun vadeli turizm planlaması için gerekli olan mekânsal analizlerin yapılması adına kapsamlı ve bölgesel kalkınmaya dayalı girişim olacağı öngörülmektedir.
Eklenecek…
Eklenecek…